خانه معتمدی

خانه معتمدی این بنای بی‌نظیر و شاهکار معماری سنتی واقع در مرکز شهر و در کنار مسجد جامع واقع شده است. از درب ورودی بنا وارد یک هشتی زیبا که در سقف آن هنر رسم (اشکال لوزی) به زیبایی اجرا شده است در سمت چپ هشتی ورودی مطبخ قرار گرفته و پس از آن توسط یک راهرو باریک به داخل حیاط خانه متصل می‌گردد. در بدو ورود به حیاط نقاشی‌های زیبا در طرفین شرقی و غربی بنا و سر ستون‌هایی که توسط کاشی و آجر با نهایت زیبایی اجرا شده است. چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند.

ضلع شمالی خانه معتمدی شامل یک ایوان کوچک و در عقب یک اتاق سه دری بزرگ و در طرفین آن دو اتاق با گچ بری‌ها و مقرنس‌ها زیبا در طاقچه‌ها که توسط یک در به حیاط و یک در به ایوان متصل می‌شود دیده می‌شود. در طاقچه‌ها ایوان نیز هنر زیبای مقرنس و مشبک‌های گچی باعث به وجود آمدن معماری بی‌بدیل این بنای تاریخی شده است.

مُقَرنَس آهو پا، آهو پای، پا آهو، پای آهو. یکی از عناصر تزئینی معماری اسلامی و ایرانی است که گونه‌ای پیش کردگی یا طاقچه ‌بندی آذینی در زیر گنبدها یا نیم گنبدهای روی ایوان‌ها و درگاه‌ها، با آجر یا گچ و کاشی است که در آن هر رده از طاقچه‌ها از رده زیرین خود پیش می‌نشیند تا درگاه به هم آید. در طاقچه‌ها برجستگی‌ها و تورفتگی‌هایی همراه با نگاره‌های گوناگون درآورده می‌شود. ‌

مقرنس یکی از عناصر تزیینی معماری است که در زیباسازی بناهای ایرانی به‌ویژه مساجد و آرامگاه‌ها نقش مهمی دارد. مقرنس‌ها به شکل طبقاتی که روی هم ساخته شده برای آرایش دادن بناها و یا برای آنکه به‌تدریج از یک شکل هندسی به شکل هندسی دیگری تبدیل شود، به کار می‌روند. مقرنس‌ها را می‌توان ازجمله عناصر مؤثر در ساختن گنبدها دانست، که بعدها کاربرد اولیه را از دست داده و بیشتر برای تزیین به کار رفته است. مقرنس‌ها معمولاً در سطوح فرو رفتهٔ گوشه‌های زیر سقف کار می‌شوند اما محل قرار گیری این عنصر تزیینی می‌تواند در بالای دیوارها، سقف‌ها گوشه‌ها سردرها و مانند آن‌ها باشد. برخی معماران مقرنس‌ها را در جبهه ساختمان‌ها نیز به کار برده‌اند و در ساختن آن مهارت را به حدی رسانده‌اند که نمی‌گذاردند موجب سنگینی ساختمان شود و بر اصل و پایه فشار آورد.

مقرنس نوعی تزئین است با فرورفتگی‌ها و برجستگی‌هایی از روی نظم و قاعده که در بعضی موارد به شکل استالاکتیت آویزان است و در حقیقت این نوع تزئین معماری نوعی تزئین حجم پردازی شده است. درواقع مقرنس نوعی تجسم سه‌بعدی و برجسته نقش‌های هندسی و گره چینی‌های معماری و هنر اسلامی است.

ضلع جنوبی خانه معتمدی نیز دارای یک اتاق سه دری بزرگ در میان که شامل اندرونی و دو اتاق سه دری در طرفین و در زیر آن نیز یک زیر زمین سراسری است، می‌باشد. در تمام طاقچه‌های این اتاق‌ها نیز هنر مقرنس کاری دیده می‌شود.

متأسفانه به دلیل بی‌توجهی مالکان این خانه معتمدی بی‌نظیر تخریب‌های زیادی در قسمت‌های مختلف آن (مشبک‌ها، مقرنس‌ها، گچ بری‌ها و نقاشی‌ها) به وجود آمده و بنا در معرض نابودی کامل قرار گرفته است.

Motatimid house 3 - خانه معتمدی
Motatimid house 4 - خانه معتمدی
Motatimid house 1 - خانه معتمدی
Motatimid house 2 - خانه معتمدی

مقالاب مرتبط

خانه ملاعلی خان میرپنج گنج‌آباد جرقویه

خانه ملاعلی خان میرپنج گنج‌آباد جرقویه

commentبدون دیدگاه
خانه ملاعلی خان میرپنج گنج‌آباد جرقویه: در سال ۱۳۰۱ هجری قمر که ملا علی خان میر پنج به دلایل امنیتی مرکز حکومت را از ینگ آباد به روستای باستانی گنج آباد منتقل کرد اقدام به آبادانی این روستا نمود .…
چشمه آب ترش جرقویه

چشمه آب ترش جرقویه

commentبدون دیدگاه
چشمه آب‌ترش حارث آباد جرقویه با مزه‌ای‌ ترش، درمانی شیرین برای امراض مختلف است. این چشمه در بخش جرقویه علیا در 40 کیلومتری روستای حارث آباد در منطقه‌ای بیابانی قرار دارد که اطراف آن معادن سنگ در حال بهره برداری…
Traditional painting 2 - رنگرزی سنتی

رنگرزی سنتی

commentبدون دیدگاه
رنگرزی سنتی در منطقه شرق اصفهان دارای سابقه طولانی است. رنگرزی‌های خانگی شاید گسترده‌ترین عملیات رنگرزی است که نیازهای جوامع بومی خود را به مواد اولیه رنگ‌شده مثل نخ و پشم تأمین می‌کرد. اما رنگرزی به‌صورت کارگاهی را ما فقط…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست